Rust

Heb jij ook zo’n behoefte aan rust? Het is niet altijd makkelijk om rust te vinden. Werk, je relaties met anderen, de verplichtingen en verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt kan voor onrust en stress zorgen. Om goed te blijven functioneren is het van belang dat je leert omgaan met deze stress en rust vindt zodat je niet overbelast raakt.

 

Wat veroorzaakt jouw onrust?

Om rust te vinden zal je eerst moeten achterhalen waar de onrust precies vandaan komt. Ons dagelijkse leven zit vol met deadlines en things-to-do lijstjes, wat regelmatig stressmomenten oplevert waardoor we kunnen gaan malen en piekeren. Daarnaast kunnen verwachtingen die jij en anderen van jezelf hebben leiden tot onzekerheid en een onrustig gevoel.

Onbewust kan je ook erg onrustig worden van alle afleiding die elke dag op je afkomt. Je smartphone, laptop of televisie zorgen continu voor impulsen die je moet verwerken. Het gevoel dat je op elk moment bereikbaar bent voor iedereen draagt ook bij aan de onrust in je lijf.

 

Het belang van voldoende rust

Stress, overbelasting, een burn-out, allemaal mogelijke gevolgen van teveel onrust in je lichaam doordat je teveel van jezelf vergt of dat je onvoldoende rust pakt wanneer het nodig is. Een gezonde spanning in je lichaam is niet erg. Sterker nog, een bepaalde mate van stress helpt je concentratie en zorgt voor betere prestaties. Vervolgens is het wel weer zaak om na een fysieke of geestelijke inspanning tot rust te komen en de stress weer kwijt te raken. Anders bouwt deze spanning zich in je lichaam op, met bovengenoemde negatieve effecten op je gezondheid als resultaat.

 

tips

Heb je moeite om tot rust te komen, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Vaak zijn kleine veranderingen in je dagelijkse gewoontes al voldoende om onrust te voorkomen of verminderen.

  • Stel jezelf elke dag twee of drie doelen. Door elke avond op te schrijven wat je de volgende dag wilt bereiken creëer je structuur en laat je je minder afleiden door bepaalde situaties omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. Naast het feit dat het je stress vermindert werkt het stellen van doelen ook nog eens een stuk productiever.
  • Genoeg sporten. Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door te bewegen zorg je voor meer rust. Met sporten kan je de spanning die zich in je lichaam heeft opgebouwd makkelijker loslaten. Dagelijks een half uurtje hardlopen, wandelen of fietsen kan al voldoende zijn om de spanning uit je lichaam te bewegen.
  • Bewust tot rust komen. Een effectieve manier is om af en toe even helemaal tot jezelf te komen, bij voorkeur aan het einde van de dag. Probeer een paar minuten niet gestoord te worden en je volledig te focussen op je ademhaling en te ontspannen. Het zal niet bij iedereen helpen, maar sommige mensen merken dat deze dagelijkse routine ervoor zorgt dat je de opgebouwde spanning kan loslaten en je je daardoor de volgende dag rustiger voelt en minder snel geprikkeld bent.   

 

Vaak hebben dergelijke kleine gewoontes veel effect op je gevoel van onrust. Heb je toch moeite om de stress tegen te gaan, probeer deze gewoontes dan iets intensiever uit te voeren.