Goede nachtrust

Val je moeilijk in slaap of slaap je onrustig? Wees gerust, bijna de helft van de Nederlanders is ontevreden over hun nachtrust en een kwart is bezig met hoe hun nachtrust te verbeteren. Een goede nachtrust is belangrijk voor het herstel van de inspanningen van overdag en ’s ochtends weer fris en energiek op te staan.

 

Waarom slapen we?

Slapen is net als eten en drinken een primaire levensbehoefte. Zonder slaap functioneren we niet. Ook al probeer je wakker te blijven, vroeg of laat zal je ongetwijfeld in slaap vallen. Slaap is allereerst nodig om je lichaam en geest de kans te geven zich te herstellen en fysieke processen hun werk te laten doen. Gedurende je slaap wordt er bijvoorbeeld groeihormoon aangemaakt, wat bijdraagt aan de verdeling van spier- en vetweefsel en een fit gevoel in de ochtend.   

 

Daarnaast wordt door onderzoek steeds meer duidelijk over de verschillende slaapfasen en hoe ze bijdragen aan het verwerken en opslaan van hersenactiviteiten van overdag. Ook cognitieve taken als spreken, dingen onthouden en nadenken voeren we beter uit wanneer we ’s nachts goed slapen.

 

Hoeveel slaap heb je nodig?

De benodigde hoeveelheid slaap om overdag goed te kunnen functioneren verschilt per persoon. Het is een misvatting om daar een bepaald aantal uur voor vast te stellen. Acht uur slaap wordt vaak genoemd, maar er zijn mensen die prima functioneren met een nachtrust van vijf uur. Hoeveel slaap je nodig hebt is onder meer afhankelijk van je leeftijd, je dagelijkse activiteiten, de tijd van het jaar en hoe goed je de verschillende slaapcycli verwerkt. Het belangrijkste is om zelf je slaapbehoefte te beoordelen op basis van hoe je je overdag voelt. 

 

Slaapgebrek

De gevolgen van een slaapgebrek zijn vaak direct zichtbaar. Een nacht minder goed slapen zorgt vaak al voor minder concentratie en een duf, somber gevoel waardoor je minder goed presteert overdag. Aanhoudend slaaptekort kan nadelige effecten hebben op je gezondheid. Wanneer je hersenactiviteiten langdurig op een lager pitje staan kan dat op termijn je geheugen, concentratie en reactiesnelheid aantasten. Daarnaast ben je meer gevoelig voor emoties waarbij stemmingswisselingen en depressies de overhand krijgen. Kortom, je fysieke en emotionele gezondheid komen door een chronisch tekort aan slaap ernstig in het geding.

 

Wat kan slaapgebrek veroorzaken?

Het is niet altijd makkelijk de oorzaken van slecht slapen te achterhalen. Het kan aan tastbare zaken liggen als een slecht matras, een te warme slaapkamer of slechte (eet)gewoontes voor het slapen gaan. Wanneer oorzaken meer met gevoel en ritme van je lichaam te maken hebben dan is het vaak wat lastiger de precieze oorzaak van moeilijk slapen te duiden. Denk daarbij aan:

  • Stress en nervositeit doordat je ligt te piekeren over je werk, relatie of familie. Vaak leidt het niet kunnen slapen tot extra stress door de angst om de volgende dag niet goed te functioneren.

  • Verstoord dag- en nachtritme, bijvoorbeeld door een jetlag of onregelmatige werktijden.

  • Moeite met de hele nacht doorslapen, wat veel voorkomt bij ouderen.

    

Tip

Een steuntje in de rug kan iedereen wel gebruiken. We adviseren dan ook om elke avond voor het slapen gaan een supplement met een dosis melatonine tot je te nemen. Op die manier wordt je wat slaperiger op het moment dat je naar bed gaat en zal je vermoedelijk wat sneller inslapen. Daarnaast zorgt melatonine er ook voor dat je vaster en dieper slaapt, zodat je een goede nachtrust hebt die zich op een natuurlijke manier voegt naar de verschillende fasen van slaap. Het gevolg is dat je ongetwijfeld een stuk meer uitgerust wakker wordt in de ochtend en je fris en energiek de dag ingaat.

 

Melatonine is beschikbaar in verschillende doseringen, voor verschillende doelgroepen. Zo is er een product beschikbaar voor ouderen waarvan de melatonine productie minder wordt zodra ze ouder worden. Ook is er speciaal een product voor kids ontwikkeld voor kinderen die ’s avonds onrustig zijn en moeite hebben om in slaap te komen.