Wakker liggen

Tips om lekkerder te slapen:

  • Ontspan na een drukke dag
    Zit stress je dwars of heb je gewoon een drukke dag gehad? Zorg dan voor voldoende ontspanning in de avond. Pak een boek of maak een heerlijke wandeling. 
     
  • Loslaten en praat jezelf geen probleem aan
    Tegen jezelf zeggen “ik moet nu slapen” werkt averechts. Gun jezelf de tijd om te ontspannen en in slaap te vallen. Je kan je lichaam helpen te ontspannen door bijvoorbeeld een supplement op basis van valeriaan van Valdispert te nemen. Valeriaan gaat innerlijke onrust en spanning tegen en werkt ontspannend en rustgevend.
     
  • Doseer gebruik van smartphone, tablets en computer
    Het blauwe licht van computers, tablets en smartphones verstoren de aanmaak van melatonine in je lichaam, waardoor het langer duurt voordat je in slaap valt.
    Gebruik ze ’s avonds dus niet te veel of zet het licht ervan minder fel.
     
  • Supplement met melatonine
    Mocht je merken dat je ’s avonds lastig in slaap valt, neem dan voor het slapen gaan een supplement met melatonine. Het supplement vult je lichaamseigen melatonine productie aan waardoor je sneller in slaapt valt. Er zijn verschillende producten met melatonine. Valdispert combineert dat altijd met valeriaan om een natuurlijke nachtrust te bevorderen. 

Valdispert biedt producten op basis van plantaardige extracten die je nachtrust bevorderen.
Ze werken rustgevend en ontspannend. Producten van Valdispert:

  • geven geen gewenning

  • geen bijwerkingen

  • kan ook gedurende langere perioden gebruikt worden

     

Meer informatie over ontspanning

Gebroken nachten, te weinig slaap

Onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam ontdekten dat bijna eenderde van de volwassenen in ons land last heeft van verstoorde slaap. En maar liefst 43% komt niet toe aan voldoende uren slaap. We hebben massaal moeite met inslapen en met doorslapen. En dan worden we vaak nog te vroeg wakker ook. 

 

Eerste levensbehoefte

Slapen is net als eten en drinken: het is een primaire levensbehoefte. Zonder slaap functioneren we niet. Ook al probeer je wakker te blijven, vroeg of laat val je in slaap. 

 

Waarom het zo belangrijk is

In je slaap kunnen je lichaam en geest zich herstellen. Je maakt dan bijvoorbeeld groeihormoon aan; dat draagt bij aan de verdeling van spier- en vetweefsel en een fit gevoel in de ochtend.    

Daarnaast helpen de verschillende slaapfasen om je hersenactiviteiten van overdag te verwerken en op te slaan. En praten, nadenken en iets onthouden? Het gaat allemaal beter als we goed geslapen hebben. 

 

Hoeveel slaap hebben we nodig?

Hoeveel je nodig hebt, verschilt per persoon. Sommigen functioneren prima met een nachtrust van vijf uur. Anderen zijn na acht uur slaap nog niet uitgerust. Het hangt onder andere af van je leeftijd, je dagelijkse activiteiten, de tijd van het jaar en hoe goed je de verschillende fasen van je slaap verwerkt. Wil je je eigen slaapbehoefte bepalen? Let dan vooral op hoe je je overdag voelt: dat zegt het meest.  

 

Wat slaapgebrek met ons doet...

Slaap je slecht, dan merk je het meteen. Eén nachtje slecht slapen zorgt vaak al voor minder concentratie. Je voelt je duf en somber, en overdag presteer je minder goed.

 

Als je langer slaaptekort hebt, kan het ook nadelige effecten krijgen op je gezondheid. Je geheugen, concentratie en reactiesnelheid kunnen eronder lijden. Daarnaast word je gevoeliger voor emoties, met toenemend risico op stemmingswisselingen en depressies.

Ervaringsverhalen over lekker slapen:
 

"Valdispert Nacht helpt mij om toch aan m'n natuurlijke nachtrust te komen."
Els (47), Maastricht

Lees de ervaring van Els

"Valdispert Nacht Extra Sterk zorgt ervoor dat ik mijn uren rust in de nacht echt krijg."
 Floor (43), Hendrik-Ido-Ambacht

Lees de ervaring van Floor

"Wat mij een goed gevoel geeft is dat Valdispert mij helpt met een goede nachtrust, maar mijn lichaam er niet aan went en zelf ook actief blijft om een gezonde slaap te behouden.”
 Paul (53), Alkmaar

Lees de ervaring van Paul