Tips

TIPS VOOR EEN GOEDE NACHTRUST

  • Kunstlicht heeft een slecht invloed op de slaap. Het 'blauwe licht' van smartphones,  computers en televisie is het ergst. Probeer deze schermen te vermijden tenminste twee uur voor het naar bed gaan.  
  • Doe geen dutjes gedurende de dag, zeker niet na 3 uur 's middags. Een dutje overdag heeft een enorm effect of je nachtrust. En als je een dutje doet, dan een korte, 20 minuten zou voldoende moeten zijn.
  • Uitslapen in het weekend klinkt ideaal om wat slaap in te halen, maar feitelijk gooit het je hele slaapritme in de war. Je ontwaakritme gedurende de week zou enigszins gelijk moeten zijn in het weekend, zodat je je ritme zo min mogelijk in de war brengt.
  • In slaap vallen is makkelijker in een koele slaapkamer. Niet alleen in slaap vallen maar ook slapen is makkelijker in een koelere kamer.
  • Geen koffie na het avondeten. Hoe lekker ook na een heerlijke maaltijd, de caffeïne kan je wakker houden. Maar caffeïne zit ook in andere producten dan koffie, zoals thee, chocolade, frisdrank en energiedrankjes.
  • Drink geen alcohol. Het vertraagt en beperke diepe slaap. De slaperigheid door de alcohol helpt je dan misschien in slaap vallen, maar het kan je ook binnen een paar uur weer wakker maken.
  • Een snack voor het slapen gaan is geen probleem, maar een volledige maaltijd activeert je stofwisseling juist, waardoor je lichaam moeite heeft om tot rust te komen voordat het aan een goede nachtrust kan beginnen.