Stemming

Dat je stemming af en toe verandert is heel normaal. In veel gevallen is er een aanwijsbare reden voor een slecht humeur of juist een vrolijke bui. Slaat je stemming echter om zonder directe aanleiding dan heb je blijkbaar moeite je stemming te controleren. Het is belangrijk om te weten waar deze stemmingswisselingen vandaan komen zodat je er gericht wat tegen kunt doen.

 

Wat zijn stemmingswisselingen?

Wanneer ons iets overkomt dan gaat gepaard met positieve of negatieve emoties. Deze gevoelens bepalen op dat moment onze stemming. Heb je last van stemmingswisselingen dan ervaar je deze emoties vaak in extreme mate zonder dat er echt iets aan voorafgaat. Verschillende gemoedstoestanden volgen elkaar ook vaak in rap tempo op. Het is een misvatting dat stemmingswisselingen alleen bij vrouwen voorkomen, ook mannen kunnen er last van hebben.

 

Hoe ontstaan stemmingswisselingen?

 

Fysieke oorzaken

Hormonen en stemmingswisselingen worden vaak in één adem genoemd. Met name op momenten dat er in ons lichaam hormonale veranderingen plaatsvinden kunnen stemmingswisselingen optreden. Denk aan je puberteit, zwangerschap of de overgang. Bij mannen spelen hormonale veranderingen vanaf hun 40e levensjaar een rol, de zogeheten andropauze. Naast hormonen kunnen stemmingswisselingen ook genetisch bepaald zijn.

 

Psychische oorzaken

Een belangrijke veroorzaker van stemmingswisselingen is stress. Door stress ben je meer prikkelbaar en sneller geïrriteerd waardoor je heftig en vaak ook onredelijk reageert naar anderen toe. Daarnaast kan stress je ook een somber, neerslachtig gevoel geven met stemmingswisselingen tot gevolg.

 

Ook traumatische ervaringen kunnen voor stemmingswisselingen zorgen. Doordat je niet lekker in je vel zit zorgen negatieve gedachten voor veel innerlijke onrust. Stemmingswisselingen kunnen ook het gevolg zijn van een stoornis als schizofrenie, borderline of een zware depressie. Dergelijke stoornissen brengen vaak een bepaalde mate van erfelijkheid met zich mee.

 

tips

Afhankelijk van de achtergrond zijn er een aantal praktische tips voorhanden die stemmingswisselingen aan kunnen pakken en je weer wat meer rust geven.

  • Heb je het gevoel dat je hormonen een belangrijke rol spelen bij jouw stemmingswisseling let dan extra goed op je voeding. Gezond, gestructureerd en gevarieerd eten, met regelmatig vette vis, fruit en groenten, zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet al te grote pieken vertoont.
  • Wanneer je niet lekker in je vel zit en onrustig bent dan houd je er meestal ook een onregelmatig slaap- en dagritme op na. Probeer hier structuur in aan te brengen door op vaste tijden te gaan slapen en niet meer al teveel activiteiten te ondernemen voor je naar bed gaat.
  • Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer zoveel mogelijk stresssituaties te vermijden. Wanneer dat niet altijd lukt, probeer dan wel regelmatig rust te pakken tussen deze momenten van stress in, zodat je lichaam en geest de nodige ontspanning krijgen. Voldoende beweging door te sporten of lekker te wandelen kan je al een heel eind op weg helpen deze innerlijke rust te vinden.

 

Er zijn diverse producten verkrijgbaar die kunnen helpen bij ups & downs of een onrustig, neerslachtig en moedeloos gevoel.