Overgang

De overgang is een belangrijke periode in het leven van elke vrouw. Overigens niet te verwarren met de menopauze, het moment dat je voor het laatst menstrueert. De overgang is de periode waarin jouw hormoonhuishouding als vrouw grondig verandert, een proces dat jaren kan duren. Sommige vrouwen ervaren 10 jaar lang overgangsverschijnselen, anderen merken hier maar een paar jaar iets van. Maar je bent zeker niet de enige wanneer je hier flinke last van ondervindt.

 

Wat gebeurt er in de overgang?

Kort gezegd, de overgang geeft aan dat je als vruchtbare vrouw naar je onvruchtbare levensfase overgaat. Het moment waarop je als vrouw in de overgang komt verschilt nogal, maar gemiddeld ligt de overgangsleeftijd rond de 50 jaar. Het is gebruikelijk dat in de periode daarvoor je menstruatie al onregelmatiger wordt, doordat je eierstokken dan minder oestrogeen en progesteron produceren. De overgang is een natuurlijk proces, maar wel een proces waar je maanden of zelfs jaren last van kan hebben.    

 

Wat merk je van de overgang?

Elke vrouw ervaart de overgang op haar eigen manier. Er zijn namelijk ook veel uiteenlopende overgangsklachten waar je als vrouw mee te maken kunt krijgen. Deze kunnen zowel lichamelijk als psychisch van aard zijn. De mate waarin de klachten voorkomen zijn ook erg verschillend, maar kan zo heftig zijn dat je op sommige momenten zelfs minder goed functioneert, thuis of op het werk.

 

Lichamelijke klachten

Er zijn maar weinig vrouwen die vrijwel geen fysieke klachten hebben tijdens de overgang. Een algemeen kenmerk is dat je menstruatie onregelmatiger wordt, waardoor je soms weinig en dan weer hevig bloedverlies ondervindt. Daarnaast zijn er een aantal bekende lichamelijke symptomen waar de overgang om bekend staat:

  • Opvliegers

  • Nachtelijk transpireren (nachtzweten)

  • Vermoeidheid

 

Psychische klachten

Naast lichamelijke symptomen kan de overgang sommige vrouwen ook geestelijk zwaar vallen. In de eerste plaats speelt het besef dat je het einde nadert van je vruchtbare periode een belangrijke rol. Voor veel vrouwen is dit gegeven moeilijk te aanvaarden. Andere veel voorkomende psychische klachten zijn:

  • Angst- en paniekaanvallen

  • Stemmingswisselingen

  • Een verminderd libido

 

Het spreekt voor zich dat psychische klachten tijdens de overgang veel onzekerheid en onrust met zich mee kunnen brengen. Het is dan ook belangrijk dat je deze klachten onder- en erkent zodat je ze voor jezelf kunt aanpakken.

 

tips

Ervaar je de symptomen, maar weet je niet zeker of je in de overgang zit? Ga dan eerst eens langs je huisarts, die kan met een aantal testen met vrij veel zekerheid vaststellen dat het inderdaad om de overgang gaat. Is dat inderdaad het geval en heb je al flink veel last van opvliegers, dan zijn er aantal tips die jouw opvliegers gedeeltelijk kunnen tegengaan:

  • Let op je ademhaling. Door langzaam en diep vanuit je buik adem te halen kan je voorkomen dat een opvlieger doorzet.

  • Voldoende sporten kan de frequentie en heftigheid van opvliegers tegengaan. Beweging is daarnaast uiteraard ook goed om fris en energiek te blijven.

  • Let goed op je voeding en gewoonten. Met name alcohol, koffie en gekruid eten kunnen opvliegers in de hand werken. Roken kan er zelfs voor zorgen dat je op jongere leeftijd last krijgt van opvliegers. Genoeg reden om er mee te stoppen dus.

Laat je omgeving weten dat je af en toe een opvlieger hebt. Wanneer je je druk gaat maken dat je wellicht een opvlieger krijgt in gezelschap dan wordt het door de stress waarschijnlijk alleen maar erger.