Stress is een grote onrustzaaier

Wist je dat meer dan de helft van de Nederlanders stress of dagelijkse onrust ervaart en hierdoor lichamelijke klachten heeft? Zo heeft 61% last van een gespannen nek en schouders, 59% van vermoeidheid en 52% van een onrustig gevoel.
Het beeld is duidelijk. Sommige mensen zijn prima in balans en komen aan voldoende rust toe, maar dat is bepaald niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Tip om te ontspannen

  • Minder moeten
    Stress komt vaak voort uit het idee dat we van alles ‘moeten’. We moeten een vriendin bellen, om 6 uur het eten op tafel hebben of op tijd zijn voor een vergadering. Ga eens na wat van al deze zaken nu werkelijk moet. Hoe erg is het als het niet (op tijd) gebeurt? Probeer daarom het woordje ‘moeten’ wat vaker te vervangen door ‘willen’ of ‘mogen’
     
  • Beweeg voldoende
    Sporten of bewegen helpt om de stresshormonen in je lichaam af te bouwen. Het werkt veel beter dan bijvoorbeeld voor de televisie hangen. Sporten als hardlopen of fitness hou je beter vol als je het samen met anderen doet, of steeds op hetzelfde tijdstip.
     
  • Gezond eten, voldoende slaap
    Naast bewegen zijn ook gezond eten en voldoende slaap belangrijk. Een goede conditie is namelijk een belangrijke beschermende factor tegen stresssituaties: stresssituaties ondermijnt namelijk het immuunsysteem, waardoor je kwetsbaar wordt voor virussen en griep. Investeer dus in gezond eten, slaap en beweging.
     
  • Loslaten
    Gun jezelf de tijd om te ontspannen. Je kan je lichaam helpen te ontspannen door bijvoorbeeld een supplement op basis van valeriaan van Valdispert te nemen. Valeriaan gaat innerlijke onrust en spanning tegen en werkt ontspannend en rustgevend.

Valdispert biedt producten op basis van plantaardige extracten die je helpen te ontspannen. Ze werken rustgevend en ondersteunen je bij stress situaties. 

Goed om te weten: producten van Valdispert geven geen gewenning en als je je aan de aanbevolen dosering houdt,  kun je ze gerust gebruiken, ook gedurende langere perioden.

Meer informatie over slapen:

Sommige mensen extra gevoelig voor stress en onrust

In welke mate men stress ervaart, hangt mede af van karakter, erfelijkheid en omgeving. Eigenschappen die kwetsbaarder maken voor stress zijn onder andere: perfectionisme, ambitie, prestatiegerichtheid, veel van jezelf eisen, groot verantwoordelijkheidsgevoel, moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen of hulp kunnen vragen en pessimisme. 

 

Kunst van het niets doen

Chronische onrust is een van de grote gezondheidsrisico’s van deze tijd. Een tandje terug doet wonderen, maar in de praktijk kost het ons vaak grote moeite om wat minder druk-druk-druk te zijn. Zorg zelf voor ontspanning van lijf en geest. 

 

Verschil tussen man en vrouw

Mannen en vrouwen reageren verschillend op stress en onrust. Mannen willen vechten of vluchten: of de spanningveroorzaker aanvallen, of ervan weglopen. Vrouwen proberen de stress de baas te worden door een sociaal netwerk te bouwen, dat bescherming en ontspanning biedt. Dat vrouwen meer op zoek gaan naar ontspanning, heeft met hormonen te maken. Als reactie op adrenaline en cortisol maken vrouwen grotere hoeveelheden van het gelukshormoon oxytocine aan dat de productie van de stresshormonen deels tegengaat.

 

Ervaringsverhalen:

 

"Stress? Valdispert haalt voor mij nét dat scherpe randje van mijn zenuwen af."
Fatima (30), Utrecht

Lees de ervaring van Fatima

"Ik maak nu mijn tentamens veel beter.
Ik ben geconcentreerd en laat mij niet leiden door de spanning."​

Roof (21), Amsterdam

Lees de ervaring van Roof