Stress situaties

Wist je dat meer dan de helft van de Nederlanders wel eens stresssituaties of dagelijkse onrust ervaart? Hierdoor ervaart 59% vermoeidheid en 52% een onrustig gevoel.
Het beeld is duidelijk. Sommige mensen zijn prima in balans en komen aan voldoende rust toe, maar sommige kunnen wel wat hulp gebruiken om te ontspannen.

Tip om te ontspannen

  • Minder moeten
    Het opgejaagde gevoel tijdens stresssituaties komt vaak voort uit het idee dat we van alles ‘moeten’. We moeten een vriendin bellen, om 6 uur het eten op tafel hebben of op tijd zijn voor een vergadering. Ga eens na wat van al deze zaken nu werkelijk moet. Hoe erg is het als het niet (op tijd) gebeurt? Probeer daarom het woordje ‘moeten’ wat vaker te vervangen door ‘willen’ of ‘mogen’
     
  • Beweeg voldoende
    Sporten of bewegen helpt om de stresshormonen in je lichaam af te bouwen. Het werkt veel beter dan bijvoorbeeld voor de televisie hangen. Sporten als hardlopen of fitness hou je beter vol als je het samen met anderen doet, of steeds op hetzelfde tijdstip.
     
  • Gezond eten, voldoende slaap
    Naast bewegen zijn ook gezond eten en voldoende slaap belangrijk. Een goede conditie is namelijk een belangrijke beschermende factor bij stresssituaties: veel stresssituaties kan van invloed zijn op het immuunsysteem. Investeer dus in gezond eten, slaap en beweging.
     
  • Loslaten
    Gun jezelf de tijd om te ontspannen. Je kan je lichaam helpen te ontspannen door bijvoorbeeld een supplement op basis van valeriaan van Valdispert te nemen. Valeriaan helpt bij innerlijke onrust en spanning en is ontspannend en rustgevend.

Valdispert biedt producten op basis van plantaardige extracten die je helpen te ontspannen. Ze zijn rustgevend en ondersteunen je bij stress situaties*. 

Goed om te weten: producten van Valdispert geven geen gewenning en als je je aan de aanbevolen dosering houdt,  kun je ze gerust gebruiken, ook gedurende langere perioden.

*gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating

 

Sommige mensen zijn wat gevoeliger voor stress situaties en onrust

In welke mate men hinder ondervindt van stress situaties, hangt mede af van karakter, erfelijkheid en omgeving. Eigenschappen die kwetsbaarder maken voor stress situaties zijn onder andere: perfectionisme, ambitie, prestatiegerichtheid, veel van jezelf eisen, groot verantwoordelijkheidsgevoel, moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen of moeite hebben met hulp vragen en pessimisme. 

 

Kunst van het niets doen

Een tandje terug doet wonderen, maar in de praktijk kost het wat moeite om wat minder druk-druk-druk te zijn. Zorg zelf voor ontspanning van lijf en geest. 

 

Verschil tussen man en vrouw

Mannen en vrouwen reageren verschillend op stress situaties en onrust. Mannen willen vechten of vluchten: of de spanningveroorzaker aanvallen, of ervan weglopen. Vrouwen proberen de stress situaties de baas te worden door een sociaal netwerk te bouwen, dat bescherming en ontspanning biedt. Dat vrouwen meer op zoek gaan naar ontspanning, heeft met hormonen te maken. Als reactie op adrenaline en cortisol maken vrouwen grotere hoeveelheden van het gelukshormoon oxytocine aan dat de productie van de stresshormonen deels tegengaat.

 

Ervaringsverhalen:

 

"Stress momenten? Valdispert helpt mij."
Fatima (30), Utrecht

Lees de ervaring van Fatima

"Valispert helpt mij.
Ik ben geconcentreerd en laat mij minder leiden door de spanning."​

Roof (21), Amsterdam

Lees de ervaring van Roof